Hovory nad pivem: Franta a Tonda o školném/zápisném

17. 05. 2012 7 0 iZUN Art Zpět na Úvod
Úvodní fotka
Pondělní dopoledne, tak jak už to bývá, není nejpříjemnější částí týdne. O to příjemnější je, když po ranním bloku přednášek člověk zamíří směrem domů/farma/kolej/farma/kruháč/farma/hospoda. A tak jednoho jarního pondělního dopoledne Tonda a Franta, po hlubokomyslné meditaci na ranních přednáškách, zamířili prodiskutovat nově nabyté vědomosti na Farmu, místo, kde žije bratr všech studentů, Jeník. Spíše než o Matematických metodách v ekonomii byla ale řeč o budoucnosti vysokých škol...

Pondělní dopoledne, tak jak už to bývá, není nejpříjemnější částí týdne. O to příjemnější je, když po ranním bloku přednášek člověk zamíří směrem domů/farma/kolej/farma/kruháč/farma/hospoda. A tak jednoho jarního pondělního dopoledne Tonda a Franta, po hlubokomyslné meditaci na ranních přednáškách, zamířili prodiskutovat nově nabyté vědomosti na Farmu, místo, kde žije bratr všech studentů, Jeník. Spíše než o Matematických metodách v ekonomii byla ale řeč o budoucnosti vysokých škol...

Top komentář
20 května, 2012 - 20:27 - Anonymní zemědělec (bez ověření)

Redakce se distancuje od názorů, hodnocení a kritiky sepsané v tomto článku. hahaha distancuje.... pfff...

Franta Tak co si dáš?
Tonda Hm... nevím... asi to knedlo zelo.
Franta Jo, to bylo minule docela dobrý. Já jdu do guláše.
Tonda Budiž.

Po 16 minutách se dostavil číšník a přijmul objednávku na dva Jeníky, knedlo zelo a guláš.

Franta 

Ty hele... co si myslíš o těch změnách na VŠ, co chtějí zavést? Jak odstoupil Dobeš, tak to nějak vyšumělo.
Tonda No, po pravdě nevím, co si mám myslet. Nečetl jsem ani jeden z těch věcnejch návrhů zákonů co byly, tak nemůžu soudit, žejo.
Franta To máš pravdu, no, ale na druhou stranu, když ti někdo, řeknu třeba vysokoškolský profesor nebo akademická obec, poskytne dostatek kvalitních informací, měl bys to ještě číst?
Tonda Nevím, takhle je člověk ovlivněnej jen názorama jinejch.
Franta To jo, no, tak ale vem si, kdybych studoval fyziku, tak taky nečtu originál teorie relativity, ale nechám si to vysvětlit od docenta nebo někoho vzdělanýho. A efekt to má stejnej.
Tonda Záleží na tom, jak se na to díváš. Já jsem prostě toho názoru, že abych o něčem mohl diskutovat a kritizovat to, tak bych měl mít dostatek informací. A ty informace jsou nejlepší od zdroje.
Franta Dejme tomu. No, ale tak vem to tak, že jsi to četl. Co si třeba myslíš o tom zápisným? Teda zápisným, je to školný, akorát se to jinak jmenuje. Já bych byl i celkem pro, pokud by to něčemu pomohlo.
Tonda Čemu by to mělo pomoct? Už takhle cáluju čtyřku za bydlení, tisícovku za dopravu, jídlo a pití nepočítám. Jako jedinej problém, co to možná vyřeší, jsou takoví ti, co tu bakaláře studujou 5 let. Ale jinak jako nevím.
Franta

Jednak tihle v uvozovkách studenti, ale i ostatní. Pokud by se změnil vztah učitel — student, tím myslím, že by si na nás někteří nezvedali seběvědomí, protože by byli placený náma studentama, tak to bych bral jako zlepšení.

Tonda Lidi nezměníš, pokud to mají v sobě, tak jim bude jedno, kdo je platí.
Franta To jo, ale pokud by vyhodili moc lidí, tak by neměli prachy.
Tonda No, a myslíš snad, že školnýho 10 000 na semestr budou mít nějaký extra prachy? Nebo teda to zápisný, ale to je v podstatě to samý. Pro ně málo, pro nás hodně.
Franta No, tak pokud by člověk nechlastal a nekouřil, tak 10 000 je už trochu menší suma.
Tonda Ale o tom to není přece. To je jako: nejez maso, o zelenině přežiješ.
Franta No, ale bez piva a cigaret přežiješ (smích). No, ale jak myslíš, jde mi jen o to, že kdyby se člověk třeba nějak uskromnil a chodil na brigády, tak by se to dalo utáhnout.
Tonda No jooo... ale práce. Dyť si to vem, nic neumíme, v ničem nevynikáme, kde by nás chtěli.
Franta Hele, v Kauflandu berou pořád.
Tonda No, ale kvůli Kauflandu jsem nešel na vejšku.
Franta  Na hnojárnu myslíš.
Tonda  To je jedno. Jako jasně, že práce se najde všude. Ale tohle je i o tom přístupu školy.
Franta  Co tím myslíš?
Tonda No, vem si to, nejdřív zkrouhnou cvičení na PEFce na polovinu, ohánějí se, že to má zlepšit kvalitu výuky, že kantoři budou mít víc času na bádání a my studenti budem moct pracovat při škole. Okey, ale naučit se to musíš stejně. Takže se to učíš doma, sám, a to trvá 3x dýl, takže na práci nemáš stejně čas. A za tuhle hovno výuku budou chtít ještě platit? S tím mám celkem problém.
Franta No, tak to jsme ale u zápisnýho a školnýho. V těch věcnejch návrzích byla spousta jinejch změn.

Děkujeme. (Právě, po 12 minutách, dorazil Jeník)

Tonda Cos to řikal?
Franta No, že to není jen o školným. Co jsem třeba četl na iZUNu, tak to, kvůli čemu se protestovalo, mělo změnit celý fungování vysokejch škol. Třeba v senátu mělo bejt 1/3 úředníků nasazenejch ministerstvem. Je fakt, že nevím, jak to s tím dopadlo, ale stejně...
Tonda No, a proč ne, senát je stejně k ničemu a je to jen fraška. Se podívej, co se dělo na PEF nebo FLD při volbách.
Franta: To si nemyslím, díky němu mají studenti aspoň nějakou možnost projevit svůj názor.
Tonda: Okey, ale zas na druhou stranu, když nad tim tak přemejšlím, pokud by to zajistilo nějakou kontrolu nad absolutistickou mocí na VŠ, proč ne, hele?!
Franta Absolutistickou?
Tonda Jo, takhle si škola rozhoduje o tom, co udělá. Kdyby nad tim měl ještě někdo dohled, nemohla by si dělat, co by chtěla.
Franta No, počkej, tobě snad přijde, že se tu porušujou lidský práva nebo co?
Tonda Ne to ne... ale tak si to vem, třeba skripta. Dyť ty některý se nedají ani číst. To, že má někdo 4 tituly, ještě neznamená, že umí psát učebnice. Kdyby nad tim měl kontrolu někdo externí, nějakej odborník, proč ne.
Franta To ale moc nesouvisí se senátem. Nehledě na to, že kdo by měl bejt víc odbornej než ten, v oboru vzdělanej kantor, co ty skripta píše. Nad podobnejma věcma by měla spíš mít dohled akreditační komise nebo někdo nadřízenej z katedry.
Tonda Já myslim třeba nějakýho didaktickýho odborníka. To je jedno. Jde mi o tohle. Copak někdy nemáš pocit, že si na nás vymejšlej úplný blbosti?
Franta Tak jasný, že někdy si zanadávám. Ale kdyby to bylo špatně, tak by to asi akreditační komise nepovolila, žejo.
Tonda No, o týhle organizaci mám taky svůj názor...
Franta No, a taky bychom se nikam neposouvali, kdyby se učilo 50 let to samý.
Tonda Jo, tak to je zase pravda, no...

Delší odmlka a hodnocení holek, které si sedly k vedlejšímu stolu.

Franta Hm... kde je to jídlo?!
Tonda Nevim, mám už celkem hlad.
Franta Já taky.

(Opět delší odmlka, následovaná hodnocením nadcházejícího zkouškového období)

Franta Hele a viděls Pepu v televizi? Byl v tom pochodu Prahou.
Tonda Neviděl, on tam fakt šel jo?
Franta Jo, šel, i když nevim co tam dělal, na přednášce jsem ho viděl naposled před rokem.
Tonda No, ale je taky student. (smích)
Franta Ha! Přesně kvůli takovejmhle bych to školný zaved. By aspoň chodili do školy. I když je fakt, že Pepa je fajn týpek... proti němu nic nemám.
Tonda Jo, to jo, to zas jako s Pepou je prdel a umí pařit.
Franta A co si myslíš o tom pochodu, přece jenom s odstupem času, jak se to uklidnilo, to možná mělo nějakej efekt.
Tonda Hele, nevim, vem si za jak dlouhou dobu se něco změnilo, to trvalo tejdny než Dobeš předal koryto. A teď tam je jinej, ani nevim kdo, a stejně to protlačej, v tý či oný podobě. Jde přece o prachy.
Franta Jo, jo, prachy. A jsme zase u nich.
Tonda Víš co, já jsem toho názoru, že spousta lidí ani nevěděla, proč tam jde. To jsme zase u toho, jestli četli ty věcný návrhy tehdá, nebo ne. Kámoš tam třeba byl fotit a spousta lidí se schovávala před foťákem. Tak sakra, když už tam jdu, tak si za tim názorem stojim, ne?
Franta Jasný, no, já s tebou souhlasim, že to možná nakonec byla taková sociální akce. Prostě spousta lidí tam šla, protože šel tamten a u toho přece nemůžou chybět. Ale hodně lidí tam podle mě vědělo, proč tam jdou. Určitě se našli v těch 8 000 nějací, co měli aspoň tucha. Určitě aspoň ti profesoři.
Tonda Tak jasně, já bych nerad zobecňoval jako to dělají některý nejmenovaný televize, který vysílají zprávy pro masu lidí, která jim věří, a potom se s chutí podívají na Ordinaci v růžové zahradě, že...
Franta Hele, tohle mi ani nepřipomínej, tam z nás fakt udělali debily. A půlka národa tomu určitě začla věřit. By mě zajímalo, kolika lidí se musel mistr redaktor zeptat, aby z toho dostal 3 lidi, co vystřihl do reportáže.
Tonda Přesně! Ale vždyť to znáš. Se divím, že tam ještě nebyla nějaká muzika a nebyl z toho příběh, jak to tak bejvá.
Franta No, né asi.
Tonda Helé, že by?!
Franta No, nekecej...

Po 43 minutách, od přijetí objednávky na hotovku, dorazilo jídlo.

Tato diskuzní úvaha je smyšlený příběh. Jejím cílem je nejen poukázání na to, že každý názor je ten správný, ale i to, že lhostejnost není řešení. Hlavní podstatou celé věci je to, že každý názor má hodnotu a dělá z nás studentů osoby, které mají mít možnost podílet se na fungovaní vysokoškolského studia v ČR. A to nejen formou pasivního vstřebávání informací. Redakce se distancuje od názorů, hodnocení a kritiky sepsané v tomto článku.

Autoři: David Pokutný Foto: Jan Rajtr
nebo sdílej

Mrkni taky na tohle

22. 11. 2019 0

Gaudeamus Alkotour ČZU 2019: ohlédnutí za titulem

Číst více
01. 04. 2019 0

Co dělat 8. týden semestru

Číst více
20. 07. 2017 0

Hrady odstartovány bahenním peklem

Číst více

Komentáře

Uživatel
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 20 května, 2012 - 20:27

Redakce se distancuje od názorů, hodnocení a kritiky sepsané v tomto článku. hahaha distancuje.... pfff...

| 33
Jan Rajtr
Jan Rajtr - 20 května, 2012 - 21:28

A redakce, smím-li za ní hovořit, je též ráda, že Vy, Anonymní zemědělec, jste článek zřejmě dočetl do konce a následně jste se konstruktivně, přímočaře a jasně vyjádřil. :)

| 23
Anonym
Anonym - 20 května, 2012 - 21:55

haters gonna hate

| 29
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 21 května, 2012 - 11:57

Ten odstavec o novém systému výuky a komentář "ještě za to platit" mi mluví z duše ... za to že do školy půjdu jednou za 14 dní a budu se tlačit ve frontách na všechno a v posluchárnách sedět na schodech fakt platit nehodlám ...

| 22
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 21 května, 2012 - 16:34

přesně tak! ... Nový systém PEFky mě opravdu ničí. Ze školy si neodnáším prakticky vůbec nic. Za semestr tam jdu všeho všudy 10x, profesoři atd stejně řeknou, že nemá smysl nám to podrobně vysvětlovat, že se to nestíhá... ať se na to podíváme doma... Placení se nebráním, ale ať tomu začne už odpovídat i kvalita!

| 26
Hrskt
Hrskt - 24 května, 2012 - 17:52

Moc hezkej článek (rozhovor). Snad se vším co v něm je souhlasím. :) Ač je to smutný, výuka, jednání se studenty a spousta dalších věcí na ČZU upadá. Ale je to všechno se vším. Nemůžete chtít od profesorů zlepšování, když jim neustále berou peníze z platů. Mizej peníze pro financování škol, atd.

| 30
Hrskt
Hrskt - 24 května, 2012 - 17:56

PS: Hold dokud se ve vedení budou objevovat lidi, co tak rádi víno, že si jej domu nosí po krabicích, situace se nebude zlepšovat nikde. Je potřeba začít nápravu od kořenů.

| 21

Naši partneři

Došlo k neočekávané chybě! Načíst znovu 🗙