Čekání na Farmě: obsluha vs. studenti

10. 11. 2013 32 0 Univerzita Zpět na Úvod
Úvodní fotka
Asi každý z nás už zažil situaci, kdy v hospůdce Na Farmě čekal, ať už na pití nebo jídlo nějakou tu minutku. Mnohým pak ještě při odchodu z lokálu vycházejí z úst stížnosti a kritika celého podniku. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, proč tomu tak čas od času je? My jsme se rozhodli, že zkusíme rozluštit tajemství, které se vznáší nad často kritizovanou obsluhou „Farmy“. A jak jinak než rozhovorem s jednou z postav celého příběhu, číšníkem Jakubem Kubíčkem.

iZUN: Pojďme nejdřív představit celý systém, v jakém hospůdka Na Farmě funguje. Kolik je zde personálu při normálním provozu?

Směnu tvoří dva barmani (po obědě jeden odejde a zůstane jeden do večera), pět číšníků a v kuchyni jsou tři kuchaři a dvě pomocné síly plus pizzařka.

Bio zpovídaného

Jméno: Jakub Kubíček

Povolání: číšník, barman v restauraci Na Farmě

Krátký životopis:Pochází z Uherského Hradiště. Vystudoval Střední školu hotelovou a služeb v Kroměříži. Bývalé zaměstnání v restauraci U Labutě (Praha - Krč) a v restauraci Matylda (Praha). Na Farmě působí již druhým rokem.

iZUN: Co zahrádka? Navýší se nějak počet číšníků, když je hezky?

Předpokládá se stav, že když lidi sedí venku, bude jich míň uvnitř. Proto jsme se dřív mohli rozdělit a být i na zahrádce. Ale lidi nám utíkali od stolů, takže byla zavedena platba přímo na baru.

iZUN: Teď k samotnému systému provozu. Jak to v současné chvíli funguje?

Restaurace je rozdělena do tří sektorů. Ten jeden, největší, je vepředu a pak jsou dva zadní. Každý číšník má na starosti jeden sektor. Prvotně v něm má na starosti objednávky. Ten se nemění, takže on má trvale něco přiděleno a mělo by to být i podle jeho schopností, aby ten „schopnější“ měl na starosti ten největší sektor. Do pěti číšníků nám ještě chybí dva. Jeden z nich roznáší jídlo a ten druhý mu s tím pomáhá a sám odnáší prázdné talíře. Samozřejmě, když přijde do sektoru pět stolů najednou, pomůže s touhle prací i číšník v daném sektoru. Nebo mu naopak oni pomůžou rychle objednat.

Číšník Kuba

iZUN: Přijde Ti ten počet číšníků dostatečný?

Jo, myslím si, že je to dostatečný. Jak už jsem zmínil, číšníci jsou zvyklí na svoje sektory, které si neměníme a dokážou si tedy svou práci lépe ohlídat.

My nechceme, aby se o nás říkaly tyhle věci, jako že jsme neschopní, atd.

iZUN: Kolik stolů, respektive míst, je v každém sektoru?

Jak už jsem zmínil, ten první je největší. Konkrétně v něm je pět stolů po osmi lidech a tři stoly po čtyřech lidech. Tam se taky přes den otočí nejvíc lidí.

iZUN: Jak to funguje v kuchyni?

Jede to ve stylu, že co se ke kuchařovi dostane dřív, to prostě dělá, aby to nějak ubíhalo. Na druhou stranu, když si objednají 3 stoly něco, ale všichni mají jako základ stejnou polívku, tak se ty polívky prostě ohřejí najednou. Chci zdůraznit, že máme na obědy hotovky, které jsou ještě teďka dotované při platbě ISICem. Jsou tedy i levnější a je tam snaha to té kuchyni trošku odlehčit. Pak jsou tu ale minutky, které celou tu kuchyň dost zasekají. Musí se dělat ze syrových surovin a to pak prostě trvá delší dobu.

...a do toho Ti u baru stojí frajer, co chce jen jedno pivo a Ty ho přece nenecháš čekat na jedno pivko...

iZUN: Pokud tomu dobře rozumím, tak když si student objedná minutku, v podstatě tím zpomaluje chod kuchyně... Nepřemýšleli jste tedy o nějakém zeštíhlení jídelního lístku?

Jídelní lístek je teďka novej. Nemůžu ho hodnotit, ale myslím, že po loňském roce, kdy to byla tragédie, je to teď na mnohem lepší cestě. Lidé v Česku taky chtějí mít hodně na výběr. Minutky jsou tu prostě oblíbené a my se jich nemůžeme jen tak zbavit. Ony nám vydělávají mnohem víc než ty hotovky, stejně jako nás živí pití, káva po jídle atd.

Top komentář
10 listopadu, 2013 - 20:45 - Anonymní zemědělec (bez ověření)

Přesnější informace? Co třeba takhle arogantní chování personálu k hostům? Od jisté doby a několika zkušeností s nemilým až nepříjemným chováním mne tam nikdo neuvidí. Neboť jak je výše psáno "Samozřejmě, že tady ta jistota je a asi vždycky bude" a dle toho se personál chová....

 

iZUN: Objevují se ale i stížnosti na chod baru. Pořád dokola se mluví o tom, že na pivko lidi čekají třeba i 15 minut... Jak se to dá vysvětlit?

Uvedu příklad, když přijde 6 stolů a objednají si pití. Stačí ale, aby si z těch 6 stolů daly 3 holky třeba Latté a jeden barman je zaseknutej na 4 minuty tak, že nemůže dělat nic jinýho. Ten druhej tedy vytahá všechno nealko, načepuje pivo. Teď nám ale taky může přijít najednou třeba 10 stolů a do toho Ti u baru stojí frajer, co chce jen jedno pivo a Ty ho přece nenecháš čekat na jedno pivko, než uděláš 6 stolů. Tak mu to pivko uděláš, ale zpomalí Tě to.

iZUN: Co tam ten člověk dělá? Má se přece sedět u stolu...

Jasně, ale při hezkém počasí jsou lidi i venku na zahrádce nebo ve stanu. Tam ale my teď nechodíme, protože bychom se jednak nachladili, a jednak se tam špatně nosí věci přes dveře, které musí být zavřené kvůli vytápění. Když jsme to zkoušeli, tak jsme jim někdy přinesli účet a oni prostě zdrhli. Pro nás je to pak třeba 600 Kč a já jsem celý den zadarmo v práci, a to nechci. Proto se tam zavedla samoobsluha, i když to může zpomalovat bar.

Obsluha 

iZUN: Přejděme teď ale ke konkrétnímu problému. Přijdu na narvanou Farmu a 20 minut čekám na to, než si mě všimne číšník a přijde udělat objednávku pití. Kde je problém? Je to velikostí daného sektoru?

Tak rozhodně se jedná o chybu na straně obsluhy. Velikostí sektoru to být může, stejně jako tím kasírováním na baru přes ISIC a ty terminály.

iZUN: Pokud tedy číšník dohlíží na platbu ISICem na baru, pro celý sektor v tu chvíli nikdo jiný není?

V podstatě ano, maximálně se tam pohybuje runner - roznašeč jídel. Ten objednávku může udělat, když si ho někdo odchytne, ale brzdí ho to od jeho prvotní práce, a tou je roznášení jídel.

Jakub Kubíček v práci

iZUN: Ty jsi se zmínil o tom, že podle Tvého názoru se situace oproti loňsku zlepšila. V čem konkrétně?

Zaprvé jsme si o prázdninách všichni hodně odpočinuli. Máme taky nové kuchaře a novou pizzařku. Dřív se stávalo, že to ten pizzař nestíhal, takže jsme zastavili objednávky pizzy. To se tento rok prakticky vůbec nestává a je to vidět. Pizza se prodává daleko víc a nám to usnadňuje práci, protože nezasekává kuchyni a je to relativně rychle hotové jídlo.

iZUN: Mnoho stížností se objevuje i na Facebooku. Co si má student představit pod vaší reakcí: „Budeme se snažit, aby se to neopakovalo.“?

My rozhodně nebudeme měnit obsluhu (jak to tam někdo navrhuje) na základě jedné žádosti nebo několika lajků. Ze dne na den taky neuděláme moc radikálních opatření, ale pokaždé, když je nějaká ta velká stížnost, šéf za náma přijde, má to vytisknuté a bavíme se o tom, co z toho je pravda a co není. Vyříkáme si to. Ale už jen tím, že přijde nějaká stížnost, tak vidím na celém personálu, že je to štve. My nechceme, aby se o nás říkaly tyhle věci, jako že jsme neschopní, atd.

iZUN: Nepanuje u personálu taková jistota, že k vám vždycky lidé přijdou, když jste s Géčkem v podstatě jediní, kam se dá v areálu zajít ať už na hotovku, nebo minutku?

Samozřejmě, že tady ta jistota je a asi vždycky bude. Ale obsluha je placená nejen od šéfa, ale i od toho, kolik studentů tady za den obsloužíme. Takže je v našem zájmu obsloužit tady co nejvíce studentů v té nejvyšší možné kvalitě.

iZUN: Pojďme si tedy na závěr shrnout ty největší problémy současné Farmy.

Co zasekne kuchyni, je objednávání minutek. Bar je pak pomalejší díky objednávkám kávy, horký čokolády, Latté a svařáku. Pak taky musíme zmínit to placení ISICem.

iZUN: Jaký je Tvůj názor na klecový chov drůbeže?

Samozřejmě, že mám raději domácí, ale jinak nemám nic proti tomu, protože je to prostě podnikání. A v současné době to nejde dělat jinak. 

Autoři: Adam Valečka Foto: Alena Vlková, Facebook Na Farmě,
nebo sdílej

Mrkni taky na tohle

02. 02. 2018 0

Jak žít spokojeně, růst a zářit? Rozhovor s Pavlem Filipem!

Číst více
09. 11. 2017 18

Volby do akademického senátu PEF ČZU

Číst více
04. 10. 2017 1

Úspěch! Naše zahajovačka otřásla Prahou v základech

Číst více

Komentáře

Uživatel
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 20:45

Přesnější informace? Co třeba takhle arogantní chování personálu k hostům? Od jisté doby a několika zkušeností s nemilým až nepříjemným chováním mne tam nikdo neuvidí. Neboť jak je výše psáno "Samozřejmě, že tady ta jistota je a asi vždycky bude" a dle toho se personál chová....

| 91
AV
AV - 10 listopadu, 2013 - 20:55

Zajímavé. Pokud víš, kdo to konkrétně byl, doporučuju si na něj stěžovat osobně. Neříkám, že to něco vyřeší, ale minimálně o tom s ním šéf promluví, pokud se to opakuje a je to opodstatněné (a má to více svědků), tak by se to mělo odrazit i na hodnocení, atd.

| 33
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 21:05

Musím říct, že mě tenhle článek překvapil. Nejspíš mám štěstí, protože jsem se nikdy nesetkala ani s dlouhou dobou čekání ani s nepříjemnou obsluhou. Každopádně i přes to, kolik se tam za den protočí lidí a na to, že vidím, jak jsou tam pořád ti stejní číšníci pět dní v týdnu, se ke mě vždycky chovají mile a slušně. Což neplatí o některých hostech. Asi pořád platí "jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá".

| 35
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 21:54

Na druhou stranu by mělo platit heslo: "Náš zákazník, náš pán", bohužel i já musím u zákazníků přetrpět jejich nálady... oni mě živí, oni jsou pro mě zdrojem peněz :) Takže abych byl na zákazníka nepříjemnej, tak asi brzo poletím.

| 27
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 23:46

jo, ahaa. Ty si holka? Ano holky obsluhujou s jinou prekvapivou rychlosti. A to at si das vodu nebo jiz zminovane pracne latte. Protoze kdyz jdu ja na farmu, prijde mi jako nejslozitejsi na "udelani" prave pivo (podle doby cekani)

| 33
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 listopadu, 2013 - 10:51

Mám stejnou zkušenost...

| 23
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 15 listopadu, 2013 - 16:14

zas až tak příjemný to neni !! Dostanu sice pití rychlejš ale ty jako kluk se zase nedozvíš za tu dobu co se čepuje pivo nebo dělá latté takovejch slintů a až nechutnejch komentářů ohledně tvé osoby teda hlavně vzhledu !!

| 32
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 21:09

Pokud je obsluha arogantní,tak mu prostě nedám ani korunu dýžko :) co se týče Jakuba,ten dýžko sotane vždycky :)

| 28
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 23:39

Tim ze nedam dyzko, si o me cisnik pomysli jaka sem socka, probere to s ostatnima cisnikama a nic se neresi. Mezitim co to bude probirat, ostatni hoste budou cekat a cekat.

| 26
Anonymní zemědělkyně
Anonymní zemědělkyně - 10 listopadu, 2013 - 21:10

Na Farmičku nedám dopustit, ale na tom s tím čekáním a obsluhou je určitě něco pravdy. Hlavně v době oběda, tam by jeden človíček na víc na výpomoc určitě neuškodil (stejně jako úsměv). Ta únava je pak na personálu znát... a je to škoda, protože dobře se tam najím vždycky!

| 28
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 21:13

Chápu, že jsou hodiny, kdy se tam lidí nashromáždí fakt hodně a obsluha evidentně nestíhá. To se pochopit dá. Ale to, že si vás obsluha všimne až po půl hodině, když je Farma poloprázdná a pak čekáte dalších 15 minut na pivo, to je prostě přes čáru. Ale i to bych jim možná byl schopen odpustit, kdyby se chovali slušně k zákazníkovi. Neříkám, že se chovají špatně všichni, ale konkrétně ta absolutně neochotná slečna s věčně kyselým ksichtem vypadá, že ji zákazníci vyloženě obtěžují. Takový člověk tam dle mého názoru nemá vůbec co dělat a z toho důvodu nechodím na Farmu rád. Částečná obměna číšníků by rozhodně jenom prospěla.

| 52
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 01:17

Já bych si nepletl dvě rozdílné věci. Jestli je to stejná slečna, kterou myslím já, tak si rozhodně nemůžu stěžovat na ochotu. Je pravda, že se ne vždycky na všechny usmívá ale pro každého dělá maximum a nechápu, pokus si na ní někdo stěžuje. Třeba já bych byl dost zklamaný, kdyby tam byli všichni jako mužská část. Ona totiž rozdíly podle obličeje nedělá.

| 30
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 21:51

Zajívamé, vždycky čekám cca. 30 minut na zpracování objednávky (večer při tolika lidech se to dá vydržet), každopádně mne zaskočilo "každý má svůj sektor"... Tak tedy proč lístky přinese první, objednávku druhý, jídlo třetí a platím u čtvrtého?

| 37
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 listopadu, 2013 - 14:00

Zkus si ještě jednou znovu přečíst ten článek a pak ti to možná docvakne ;) Všechno se tam o tom systému píše..

| 30
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 listopadu, 2013 - 19:47

Ano, ale pro mě je ten systém nesmyslný, všude jinde v restauracích/hospodách a podobných zařízení hosty obsluhuje (a má obsluhovat) jeden člověk, protože pak já, jako zákazník nevím, jestli ten předchozí obsluha moji objednávku zpracovala, nebo ne, atd. Samozřejmě, když chce člověk platit, na koho má potom mávnout???

| 23
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 10:27

Co třeba říct o placení komukoliv, kdo jde kolem? :) Oni si tu informaci předají, neboj se.. A pokud chceš, aby tě obsluhoval jeden člověk, který tě objedná, přinese pití, přinese jídlo a zkasíruje, tak si na návštěvu Farmy vyhraď tak 3 hodiny ;)

| 28
Kotel kotel...............
Kotel kotel............... - 10 listopadu, 2013 - 22:56

Nejdřív si opravte pravopis !!!!

| 31
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 listopadu, 2013 - 23:58

TAK TOHLE MĚ POBAVILO: "Pořád dokola se mluví o tom, že na pivko lidi čekají třeba i 15 minut.." Ale ono se nečeká 15 minut na pivko, ale na to až si vůbec někdo všimne, že jsem přišel. Na pivko? To se čeká potom ještě daleko déle :D

| 28
Anonymní zemědělkyně
Anonymní zemědělkyně - 11 listopadu, 2013 - 09:57

Nemůžu si pomoct, ale ač zrovna tento kluk je obsluha velmi milá, celé mi to přijde ubrečené.. myslím, že každej člen samotné obsluhy by byl schopen vyjmenovat dalších pár restaurací, které jsou denodenně narvané od rána do večera a tak nějak tuším, že neexistuje, aby to v nich nefungovalo. Chápu, že se chce Farma nějak hájit, ale pomluvy nebudou jádro pudla.. Mám spíš pocit, že na nějakej standard se můžou přece tak akorát vys.. jen proto, že jsme studenti. Milí jsou tam, kde je to baví, zbytek má pak prostě smůlu. A o tomhle faktu už jsem se přesvědčila tolikrát, že jsem hodila flintu do žita a radši si doma uvařim, tam mi ten oběd nikdo neotráví :D

| 31
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 listopadu, 2013 - 12:20

Já bych to čekání ani neřešil, pokud by alespoň to pivo za něco pak stálo. Géčko je pro pivaře totéž jako krabicák pro vinaře. A bohužel pokaždé, když chci Jeníka, nemají. :-/

| 33
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 listopadu, 2013 - 13:57

Děláš jakoby Jeníka vařili Na Farmě.. :D Za to přece nemůžou!

| 29
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 06:13

tohle jsou bohužel jen kecy , na farmě je banda kreténů , kteří si myslí že jsou číšníci . tyhle lidi nemají ani ponětí co je to obor číšničina a stolování . Zajímalo by mě kolik je tam opravdu vyučených číšníků ? A to že v tom mají bordel a chaos to je problém vedení . Číšníci buhužel nemají buňky na to aby té hospodě pozitivního přinesli a vedení na to evidentně kašle . Myslim , že jsme si konečně nalili čistého vína že :-)

| 48
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 10:29

A hele.. Nějaký "chytráček".. :)

| 28
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 11:54

rozhodně asi větší jak ty .Jelikož mám střední hotelovou a vysokou školu cestovního ruchu a 20 let pracuji v oboru jako vedoucí pracovník v jednom 5*hotelu v Praze´a dělám poradce v restauŕačních provozech po celé evropě a ještě učím na hotelové škole tak si myslím , že se v tom rozhodně vyznám . V tvém oboru jsi jistě machr zase ty :-)

| 30
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 12:09

Ufff... Ještěže jsi nám to objasnil, co jsi vlastně zač ;) Bez toho by nešlo usnout...! ;) Pokud jsi takhle "vysoko" postavený a vzděláváš další budoucí číšníky, pak bys měl asi vědět, že není moc profesionální o někom psát, že je to "banda kreténů". Nemyslíš? Zkus se nad tím zamyslet ;)

| 38
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 14:26

Bohužel i v profesionálním světě má přirovnání kretén svoje místo , kdybych je nazval blbcema moc bych jim fandil

| 28
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 15:23

Tak to nezapomeň naučit svoje žáčky šašku.. :)

| 31
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 19:27

asi někdo z farmy , nevim kdo jiný při smyslech by je hájil

| 29
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 listopadu, 2013 - 20:07

Aha, jen chci vědět, co s takovou praxí , děláš na Farmě? To tam chodíš na utopence?

| 18
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 14 listopadu, 2013 - 22:28

Jo kritizovat, to by vám šlo ;)...než jsem si tuto práci zkusila, byla jsem stejná, teď vím co to je a nemám důvod, proč si na Farmu stěžovat. Nikdy jsem dlouho nečekala, a i kdyby...jsou to přeci jenom lidi, a když se objedná současně víc stolů na pití nebo jídlo, tak je logický, že to nebude hned. Nikdy jsem neviděla číšníky, že by se zastavili, když mají práci, takže vaší kritiku fakt nechápu. Vám číšníkům přeji silný nervy, protože vím, že někdy dokážou být hosti dost otravní :D.

| 31
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 15 listopadu, 2013 - 14:08

Tak tam nechoďte, když vás štvou :) . Já je teda znám jen nalitý z JIHu, když tam přijdou prudit v pátek po šichtě a je to banda kreténů :))). Pobavil komentář, že jsou 5 dní v práci - no to je jaksi normální .

| 31
Anonymní podnikatel
Anonymní podnikatel - 19 listopadu, 2013 - 07:43

To je alibismus. Kdekoliv jinde by uz davno zkrachovali.

| 37

Naši partneři

Došlo k neočekávané chybě! Načíst znovu 🗙