Pravda v kauze Eurest. Jsme okrádáni?

07. 04. 2013 118 1 Univerzita Zpět na Úvod
Úvodní fotka
Již od začátku tohoto akademického roku to viselo ve vzduchu. Všichni o tom mluvili, ale málokdo měl přesné informace. O ceně a kvalitě jídla v naší menze bylo slyšet doslova v každém zákoutí našeho areálu. I nám situace nedala spát, a proto jsme problému věnovali půl roku práce. Během šesti měsíců pátrání jsme dospěli k šokujícím zjištěním. Dnes bychom se o ně s vámi rádi podělili a ukázali vám tak pravdu, která je tam někde venku.

Podezřelá smlouva

Ale všechno pěkně popořádku. Abychom vůbec mohli mluvit o tom, že se nám cena za naše obědy a večeře zdá neúměrně vysoká, museli jsme nejdříve zjistit, z čeho se vlastně skládá částka, jakou nám pokladní odečte z našich ISICů.

Ve smlouvě mezi ČZU a Eurestem se o těchto věcech píše ve článku 4, nazvaném úplata. Doslovně se zde dočteme:

"Cena, kterou hradí odběratel, zahrnuje veškeré náklady na provoz stravovacího zařízení, vyjma spotřeby energií. Odběratel hradí, kromě hodnoty potravin, pouze provoz vlastního stravovacího zařízení závodního stravování zajišťujícího stravování zaměstnanců a studentů ČZU. Cena je stanovena jako pevná a nejvýše přípustná."

Profesionální nacenění jídla: 26 Kč. Cena Eurestu: 51 Kč...

Odběratelem se v tomto případě myslí škola, potažmo její zaměstnanci a my jako její studenti. Jak je vidět, není to vůbec jednoduché čtení, a proto jsme se neváhali obrátit na právního experta. Společně jsme nad smlouvou diskutovali a nakonec došli ke dvěma zásadním výsledkům. Výše uvedené věty si protiřečí. Jedna z nejdůležitějších částí smlouvy tak neříká vůbec nic. Náš právní poradce pak vyslovil svou soukromou teorii, v níž se domnívá, že smlouva byla účelně postavena takovýmto způsobem.

Ze smlouvy jsme se tedy nedozvěděli, z čeho přesně se skládá cena jídel. To nám objasnil až vedoucí gastronomického provozu na ČZU pan Aleš Stříbrný. Jeho slova uvádíme níže. Desítky papírů nám ale objasnily jiný a neméně důležitý pojem, a tím byla dotovaná cena.

Dotovaná cena

Jak už z názvu vyplývá, půjde zde o nějaký příspěvek na naše stravování. Co konkrétně za nás ale škola platí a kolik to všechno stojí? Vše se točí kolem tajemného koeficientu “M”. Do něj se schová všechno, co souvisí s přípravou našeho jídla. Jmenovat tak můžeme energie, práci zaměstnanců menzy i likvidaci jídel. A kolik výše uvedené věci na jednom talíři stojí? Přesně 9,74 Kč bez DPH (11,20 Kč s 15% DPH). Touto částkou se pak násobí jednotlivá jídla podle náročnosti na jejich přípravu. Výslednou částkou nám škola přispívá na naše stravování. Dodejme snad jen, že tento koeficient "M" byl jedním z hlavních kritérií při výběrovém řízení na provozovatele menzy ČZU.

1 polévka (1 porce) 0,2 x M
1 výběrové jídlo 1,1 x M
1 standardní jídlo 1,0 x M
1 bezmasé jídlo 0,9 x M
1 sladké jídlo 0,8 x M
1 pasta bar (1 porce) 1,0 x M
1 salát (1 porce) 0,2 x M
1 dezert 0,2 x M
1 večeře (jídlo k večeři) 0,9 x M

Už tedy víme, kolik nám škola přispěje na jednu návštěvu naší menzy. Pro lepší pochopení si dosavadní poznatky pojďme zrekapitulovat na malém příkladu. Pokud nás zde uvedená svíčková stála 47 Kč, je to už s příspěvkem školy ve výši 12,321 Kč (11,201 x 1,1). Bez příspěvku naší univerzity by tak zde uvedené jídlo stálo přibližně 59 Kč.

Když jsme si uvědomili výše popsaná fakta, rozhodli jsme se zjistit, zda existuje nějaká instituce, v jejíž pravomoci by bylo případné rozporování ceny jídel. Na zemědělce k tomuto účelu máme stravovací komisi, jejímiž členy jsou Bc. Jana Formánková, Ing. Jana Rácová a Ing. Kateřina Pazderů, Ph.D. A co má vlastně stravovací komise na starost? Snad nejpodstatnějším bodem její činnosti je dle směrnice kvestora č. 12/2012 toto: "seznamuje se s týdenním plánem jídelního lístku předloženého poskytovatelem stravování, včetně rozpisu a cen potravin, příp. vznáší vůči příslušnému pracovníku KaM své výhrady či návrhy na úpravy jídelního lístku a rozpisu potravin."

Top komentář
07 dubna, 2013 - 11:48 - Anonymní zemědělec (bez ověření)

myslim, ze ve skutecnosti je ten profit ještě vyšší, protože ta kalkulace na ty špagety zahrnuje celkem kvalitni suroviny, a to co davaj v menze se neda skoro jist..

Stravovací komise stojí před nelehkým úkolem. Musí totiž posoudit správnost ceny u stovek položek. Přitom nikdo z komise nemá zkušenosti s gastronomickými kalkulacemi, ani nemá prostředky k objektivnímu posouzení cen potravin. Členové stravovací komise také nemají přístup k žádným velkoobchodním ceníkům, a tak mohou ceny hodnotit jen pomocí svého všeobecného přehledu.

Pokud se stravovací komisi zdají ceny surovin, potažmo jídel neúměrně vysoké, je na Eurestu, aby své nákupy doložil příslušnými fakturami a dokázal tak, že skutečně nakoupil za danou cenu. 

V našem pátrání jsme dále oslovili přímo pana Aleše Stříbrného, vedoucího gastronomického provozu na ČZU. Pomocí e-mailu jsme ho požádali o schůzku, pan Stříbrný nicméně na naše dotazy odpověděl přímo v e-mailu. Zde jsou jeho slova:

  • Dotovaná cena jídla je tvořena pouze surovinovým nákladem na připravované jídlo. Cena nedotovaná je včetně ostatních nákladů (mzdy, provozní náklady…).
  • Studenti platí cenu surovin na výrobu jídla. Ceny se tvoří dle aktuálních dodavatelských ceníků. Při změnách cen vstupních surovin se mění i cena jídel.
  • Dotovanou cenu jídla tvoří pouze suroviny použité na konkrétní jídlo. Samozřejmě nelze počítat například cenu brambor v pytli. Např. kupujeme brambory oloupané, maso již nakrájené a kalibrované. Proto se cena nedá srovnávat s cenou v obchodních řetězcích. Tímto šetříme životní prostředí (odpady, energie, detergenty, apod.). Dále se do kompletní ceny jídel započítávají ostatní náklady, zejména mzdy zaměstnanců Eurestu, platby sociálního a zdravotního pojištění, náklady na hygienu, úklid, mytí nádobí, likvidace odpadu a zbytků atd.

O analýzu výše uvedených odpovědí jsme poprosili odborníka na gastronomii z přední potravinářské firmy působící v České republice. Pojďme si teď jednotlivé body odpovědí rozebrat.

V prvních větách je jasně řečeno to, o čem se již dlouho spekulovalo. A to, že platíme pouze cenu surovin použitých na daný pokrm. Co je ale zajímavější, je nákup surovin. Jak pan Stříbrný uvádí, brambory se kupují oloupané, maso již nakrájené a kalibrované. To je pochopitelné, ale pokud se např. kuřecí řízky kupují v balení 6 x 2 kg, už mluvíme o kalibrovaném balení. Žádný dodavatel Eurestu nedodává stogramové kostičky masa, které pak máme na talíři. Do ceny jednoho jídla se tedy kalibrované a předvařené suroviny promítnou v řádech haléřů.

Když jsme měli odpovědi na všechny naše otázky, rozhodli jsme se ověřit, nakolik celý systém funguje. Oslovili jsme proto viceprezidenta Asociace kuchařů a cukrářů České republiky. Požádali jsme ho, aby na námi vybrané jídlo udělal kalkulaci. Lidově řečeno, aby nám spočetl, jakou částku tvořily na daném talíři suroviny. Ceny ingrediencí uvedené v kalkulaci se od ostatních dodavatelů mohou lišit pouze v řádech několika málo korun.

Pro názorný příklad jsme si náhodně vybrali kuřecí nudličky na bazalce a tymiánu se špagetami a parmazánem. Podle námi osloveného profesionálního kuchaře tvoří suroviny na dané jídlo pouze 26,197 Kč. Jídlo v menze nás ale stálo 51 Kč. Ve vzduchoprázdnu nám tedy poletuje 24,803 Kč.

Zde je již slibovaná kalkulace:

Profesionální kalkulace

A tady skutečnost, která se nám ocitla na talíři.

Extrémní případ špaget

Eurest ročně na ČZU vydá přibližně 310 000 jídel. Každý si tedy sám může spočítat a domyslet, o jak velké částky se v konečných součtech může jednat a také to, kam tyto peníze míří. 

Na následujícím obrázku si můžete prohlédnout, jak to celé funguje.

Jak to ve skutečnosti funguje?

Současný stav již dospěl do situace, kdy se nejvyšší vedení naší univerzity sešlo s vedením Eurestu pro střední Evropu a společně se snažili tento problém vyřešit. Pokud výsledkem jednání, která v těchto dnech stále probíhají, nebude dlouhodobé a viditelné snížení cen v menze, Ing. Josef Vojáček, kvestor ČZU, uvedl, že v nejbližší budoucnosti není vyloučené vypovězení současné smlouvy s Eurestem. Následně by se rozběhla šestiměsíční výpovědní lhůta, během níž by bylo vypsáno nové výběrové řízení. O dalších podrobnostech týkajících se této kauzy vás pochopitelně budeme informovat. 

Autoři: Redakce,
nebo sdílej

Mrkni taky na tohle

05. 03. 2019 0

Nefunguje Vám jídelníček Menzy? Důvod a správnou verzi naleznete v aktualitě.

Číst více
06. 12. 2017 0

Vůně svařáku a vánočního cukroví se rozline před menzou!

Číst více
22. 11. 2017 0

Srdečně Vás zveme na letošní Festival vína!

Číst více

Komentáře

Uživatel
MO
MO - 07 dubna, 2013 - 11:03

Ještě by to chtělo znát náklady na zaměstnance, pronájem a hygienickou údržbu - nemůžeme teď křičet drahé (a to sakra je! :-D), když ještě nevíme jaký kostlivec se tam skrývá v podobě nucených nákladů. Pak bude článek kompletní a vypovídající. A bude zcela jasné kdo si na nás mastí kapsu! Né, že by to teď jasné nebylo, ale důkazy jsou důkazy.

| 89
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 11:09

Tohle všechno by podle smlouvy mezi ČZU a Eurestem mělo být obsaženo v koeficientu M.

| 92
MO
MO - 07 dubna, 2013 - 11:23

Špagety + 11,20 včetně DPH dají tedy opravdické náklady (okolo 38,-Kč) a zisk je okolo 13,-Kč čistého? Pokud je to myšleno takto, tak se divím, proč se do toho nerhne víc firem, těžko se v dnešní době najde něco lukrativnějšího. Aby mi zbylo 25% jako jistý zisk z 310 000 jídel. Otázkou je, jestli koeficient M je opravdu vypovídající.

| 87
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 12:14

Studentská cena 51 Kč je již s příspěvkem ČZU (11,20 Kč, pokud by se jednalo o specialitu). Bez příspěvku školy by jídlo tedy stálo 62Kč. Viz případ svíčková v článku, tam je to taky demonstrováno. Firem se do toho hrne dost. Ve výběrovém řízení tři firmy bojovaly s koeficientem okolo 10 Kč.

| 65
AK
AK - 08 dubna, 2013 - 11:34

Může se do toho vrhnout jen ten, kdo má dobré kontakty;-) Vymyslet přemrštěné ceny není nejpodstatnější část tohodle byznysu... Ale domluvit se s tou správnou osobou na dělbě zisku... Kdo podepsal nevýhodnou smlouvu...?

| 110
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 14:27

Náklady na zaměstnance jsou vcelku směšné, co zaměstnanci v menze dostávají, ať to jsou kuchaři, pokladní nebo lidi na myčce atd.

| 86
MCH
MCH - 07 dubna, 2013 - 11:45

Možná stálo za to udělat cenové porovnání u více jídel, než jen u nudliček. Není to úplně reprezentativní vzorek.

| 77
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 12:07

Podle reakcí na tento článek se do budoucna určitě zamyslíme nad možností udělat další kalkulace ;) Na druhou stranu, jídlo to není vymyšlené (viz fotka). V článku nemohly být jen kalkulace, situace je pro studenty složitá a nepřehledná, tudíž bylo vše vysvětleno a uveden jeden příklad, aby každý měl správné informace.

| 89
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:29

Kalkulaci parků s bramborovou kaší (viz horní foto) si můžeme udělat.. Já, ty, kdokoli.. Co si budeme povídat, tato fotka oběhla FB a kamarádi z UK i ČVUTu se docela zasmáli ;-)

| 106
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 14:16

Na druhou stranu, co jsem tak zažila za rok na ČVUTu, tam se vyskytovaly mnohem větší hnusy, z menzy se občas linul zápach podobný zkaženému mléku a ta jídla většinou i chutnala zkaženě. Co se týče menzy na ČZU, hlavní jídlo jsem ješě neriskovala, ale saláty a pasta bar jsou ok :)

| 75
AK
AK - 08 dubna, 2013 - 11:37

Zajímavé, že neriskuješ hlavní jídlo, ale pasta bar...:-D Tam totiž většinou končí, co bylo předchozí v hlavním jídle ;-)

| 83
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 11:48

myslim, ze ve skutecnosti je ten profit ještě vyšší, protože ta kalkulace na ty špagety zahrnuje celkem kvalitni suroviny, a to co davaj v menze se neda skoro jist..

| 178
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 12:08

Možné to pochopitelně je, ale do toho my nevidíme. Nevíme, od koho přesně Eurest bere špagety, maso, olivový olej, atd.Tudíž vyšší profit je pouhou spekulací :)

| 93
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 13:11

Olej na špagetách, co jsem jedl, rozhodně nebyl olivový. Tím jsem si jistý.

| 107
Matěj
Matěj - 07 dubna, 2013 - 12:16

Ať to stojí co to stojí, za kvalitní jídlo si každý rád zaplatí...Ale za kuřecí maso polité sweet chilli sauce ze sklenice za 57,- nebo kolik a ve finále se to ani nedá žrát, s tím ať jdou do prdele..Do menzy nechodím, to si radši skočím k Rysům na rychlý pultík na poctivou držkovou..:))

| 87
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:16

Né že bych se Eurestu chtěla zastávat, to naopak, ale cena za surovinu u Eurestu je zhruba jednou tak vyšší než cena u jiné konkurence,proto možná opravdu to jídlo uvaří za kolik nám prodávají. Vše je z důvodu bonusů za nákupy potravin. Dejme tomu že když jdeme do obchodu, koupíme si ty párky o kterých byla řeč za 10 Kč ale to Eurest v rámci svých smluv není schopen nakoupit, nakoupí je třeba za 20 Kč,což je celkem o dost dražší. Tento bonus(daných 10 Kč) pak čerpá centrála celé firmy. Je jasné, že nekupují jen párky na kterých mají 10Kč ale všechny suroviny, což pak dělá pěkný měsíční bonus. Který ale vlastně stejně zaplatíme my jako studenti. Víte jak..Eurest je celosvětová firma a proto platíme i za ty ředitele, kteří sedí v Americe :) Ale ve výběrovém řízení, které bylo vlastně jen o tom kdo dá nejnižší cenu nákladů, se neřešilo kolik bude platit student a jestli to jídlo bude dobré, ale šlo o to aby škola přidávala co nejmíň :) Toto jsou mé poznatky z praxe tak doufám že vám pomůžou pochopit situaci :) Copak nás nemůže stravovat nějaká česká firma, ve které budeme platit za suroviny, které máme na talíři, cenu za kterou opravdu stojí?

| 107
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 12:29

Od toho vaření. Jediným problémem je těch 24 korun ve vzduchoprázdnu :) Co se týče zpětných bonusů je to dle mých poznatků takto: Eurest nakoupí kg hranolek za 40Kč, na fakturu si ale nechá od dodavatele napsat 60Kč. Tuto fakturu pak ukáže stravovací komisi (pokud něco rozporuje, pak po prohlídnutí faktury musí pouze souhlasit). Nikdo už ale nevidí transakci, která na Tebou zmiňovanou centrálu přivede ty "zpětné bonusy" - 20Kč za kg hranolek, atd. Nedá se to dokázat,a proto to v článku nebylo uvedeno, ale mnoho věcí ukazuje na to, že tomu tak vážně je. Díky za užitečný názor.

| 91
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:34

tak nějak to je, jen sem se to snažila zjednodušit. To je interní záležitostí těch firem takže to nikdo nepřizná, chápu že jste to tam neuvedli, přece jenom není to ověřený. Jinak super článek a myslím že všichni jsou rádi že se to konečně zase někam posunulo :)

| 85
Honza Kačer
Honza Kačer - 07 dubna, 2013 - 12:21

iZUNové podařil se vám dobrý článek, všechno podložené nic netáháte ze vzduchoprázdna. Dobrá práce!

| 106
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 12:23

Děkujeme za pochvalu :)

| 77
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 10:39

Vážení já nevěřím vlastním očím. Po půlročním intenzivním zkoumání daného problému si dovolíte napsat, že závodní stravování podléhá 15%DPH ??? Klobouk dolů. DPH je přece 21%.

| 108
JM
JM - 08 dubna, 2013 - 10:51

DPH na jídlo je 15% viz.: http://www.jakpodnikat.cz/dph-sazby.php nebo http://wiki.aktualne.centrum.cz/finance/zvyseni-dph-sazba-dan-z-pridane-hodnoty/

| 90
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 12:29

Nemáš pravdu. Pokud je to z výdejní linky podléhá závodní stravování 21% a nepokoušej se mě školit. Nerozumíš tomu.

| 112
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 09 dubna, 2013 - 09:25

Je to stejný případ jako ve fast-foodech. Schválně si objednej stejné jídlo a jednou "tady" a jednou "s sebou". Rozdíl v DPH uvidíš na účtence.

| 84
VK
VK - 11 dubna, 2013 - 15:25

Omlouváme se, máte pravdu. V tomto případě je to skutečně 21%. Změna o 6% v kalkulaci však nijak výrazně z rozdílem cen, profesionálního kuchaře a cen eurestu, nezahýbá. 22,78 Kč + daň 21% = 27, 56 Kč. Rozdíl 4,78 Kč. Profit Eurestu by po vyjádření v grafu tvořil 23,43 Kč což je rozdíl jedné koruny.

| 84
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 20:03

Kalkulaci máte udělanou na 100g to je také špatně ne. Maso přece dostáváme 120g Možná se na konec dostanete na podobnou cenu co ten Eurest. Zde je vidět lajdácká práce za 6 měsíců. S takovou to hloupostí chcete jít do práce? Proto ten stát takto vypadá. Už raději žádné vaše neodborné výklady. Děkuji

| 94
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 21:59

To by nás zajímalo co jste si to vzali za profíka, jak píšete, když vás první komentář dostane k tomu, že se omlouváte. :-) . Jste borci. Tak jak píše několik lidí vy....e se na to. Školné, ubytování, stravu, máme skoro zadarmo co ještě víc. Jenom se chcete ukázat, ale před kým. Takové školácké chyby, ale ze základky. Článek je trapárna

| 97
Anonymní šéfkuchař
Anonymní šéfkuchař - 01 července, 2014 - 21:44

Toho profesionála kuchaře, bych chtěl vidět :-) stehenní řízek 100g haha, to by mu na talíři zůstalo tak 70g hotového a ještě při navařování s předstihem a znovu ohřev to bude 60g, pokud je to na objednávku tak 80g by mohlo zůstat...ale co to je za porci :-) Kalkulace bude takováto? 17,37 ... 120g prsní řízek z kuřete 6,58 ... 80g špagety ( 4,19 ... 20cl olivový olej (opravdový ev) 4,5 .... 10g parmazán (parmigiano) 2,29 ... 5g bazalka (čerstvá) 1,8 ..... 5g tymián (čerstvý) 0,16 .... 12g sůl mořská (do těstovin se dává hodně soli) 32,39 Kč bez DPH - výroba Samozřejmě umím i levněji, ale dobrá surovina je základ.

| 55
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 dubna, 2013 - 11:06

Mě ten článek taky přijde jako dost velká amatéřina. Co je to za anonymní právní expert, který nepochopil formulaci ze smlouvy, která pojmově vychází se zákona o daních z příjmů? § 24 (2) Výdaji (náklady) podle odstavce 1 jsou také j) výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na 4. provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě hodnoty potravin, nebo příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované až do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu110), maximálně však do výše 70 % stravného vymezeného pro zaměstnance v § 6 odst. 7 písm. a) při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin. Příspěvek na stravování lze uplatnit jako výdaj (náklad), pokud přítomnost zaměstnance v práci během této stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny. Příspěvek na stravování lze uplatnit jako výdaj (náklad) na další jedno jídlo za zaměstnance, pokud délka jeho směny v úhrnu s povinnou přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci podle zvláštního právního předpisu110a), bude delší než 11 hodin. Příspěvek nelze uplatnit na stravování za zaměstnance, kterému v průběhu směny vznikl nárok na stravné podle zvláštního právního předpisu23b). Za stravování ve vlastním stravovacím zařízení se považuje i stravování zabezpečované ve vlastním stravovacím zařízení prostřednictvím jiných subjektů, (...) ?! A pokud vím, tak smlouva byla v rámci soutěže zveřejněna, a byla stejná pro všechny zúčasněné firmy, žádný "ušití na míru Eurestu". A mimochodem "odběratelem" je ve smlouvě jenom škola, ne studenti a zaměstnanci, jak píšete. Ti přece náklady (tedy to magické "M") vůbec nehradí. Musíte se naučít číst právní texty a pak je teprve vykládat.

| 92
Petr Fišer
Petr Fišer - 07 dubna, 2013 - 12:26

Nevím proč místo ukrajinek nevezmou učně, kterým dávají 10kč na hodinu protože to mají v rámci praxe, nandat jídlo na talíř a říct "dobrou chuť" zvládne i opice po obrně.. Btw. nebylo by špatné se zaměřit i na chuť jídel, těstoviny s mákem, suché rádob aglio olio špagety atd. fakt nejsou žádné terno.. Jinak super článek, konečně se o to někdo zajímá

| 91
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 16:04

Nechci ti nic říkat, ale studenti na praxi by asi těžko uklízeli i po výdeji, těžko by pak šli a uklízeli sociální zařízení a celou budovu menzy...

| 98
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 09 června, 2013 - 22:58

A Vy věříte tomu, že dnes ti samí lidé, co vydávají jídlo pak po skončení výdeje jídla jdou uklízet sociální zařízení a celou budovu menzy? To si fakt myslíte, že kuchaři (pardon, nyní zřejmě již jen ohřívači předvařených jídel a komplementači porce) chodí šůrovat záchodky? Souhlasím, že lepší by bylo při podávání jídel potkávat mladé učně.

| 62
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 27 listopadu, 2013 - 17:29

Budete se divit, ale ano.. Ty ukrajiny vám nandají jídlo, zkasírují u pokladny a pak umejvaj hajzly

| 73
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:36

Kdyby bylo jídlo opravdu dobré a připraveno z evidentně kvalitních surovin, cenu bych akceptovala. Tohle je ale vrchol, nechutné blafy za kosmické částky!!! Za ty samé peníze si raději uvařím na koleji podle své chuti, zdravěji a navíc mnohem větší množství.

| 92
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 13:16

Presne! Taky bych ty ceny i akceptoval, kdybych si to jidlo bral s tim, ze se dobre najim. Ale ja si ho beru bohuzel vetsinou s tim, ze DOUFAM, ze se aspon najim (resp. snad to pujde snist). Suroviny co tam cpou jsou casto nizsi kvality... Duvod proc tam jeste chodim jsou hlavne prilohy (zelenina) a stale je to lepsi (zdravejsi, pokud se dobre vybere) nez balena bageta nebo hamburger v bufaci.

| 91
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:49

Neříkám že vaří výborně a levně, ale mrkněte jak je to v menzách na ostatních VŠ..Je také možné že nový provozovatelé by mohli vařit hůř a my pak ještě rádi vzpomínat na Eurest.

| 103
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:54

Hlavně mi nepřijde, že by se za tuto dobu o tolik zdražila cena surovin! Můj osobní tip je, že ten kdo od Eurestu nakupuje suroviny si pěkně namastil kapsu a tedy mu nevadí nakupovat za draho, to znamená že je klidně možné že to co platíme je pouze cena surovin...

| 109
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 12:55

Skvělý článek! Konečně to došlo do fáze, kdy se o menzu a její ceny začne zajímat i vedení univerzity. Menzu jsem měl rád, všude ji chválil. Bývávalo. Přestal jsem tam chodit.

| 95
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 13:06

Rozumnej článek o tom, jaké máme v Menze poměry. Ať si ty pohádky o cenách jídla povídají někomu jinému. Podívejte se na nějakou rozumnou restauraci či hospodu, která je převážně živena z jídel. Tam dostanete meníčko (někde i s pitím) a jejich ceny se pohybují mezi 80 - 100 Kč a nikdo je nedotuje. Náš slavný Eurest se kolikrát na ty ceny dostane (jídlo + polévka) taky a to dělá podstatně víc porcí, takže nižší náklady a na talíři dostaneme akorát nepoživatelné blafy. Konečně se ta debata, o které se mezi studenty vedou dalekosáhlé rozhovory dostala i do vyšších kruhů...

| 98
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 10:29

Žádná restaurace není živa z jídel. Rozhodně ne z poledních menu. To je nesmysl. Restaurace vydělávají nejvíce na pití. Denně se v republice zavírají 2 restaurace. To je ze statistik.

| 114
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 07:19

V Menze máme pití zdarma. Ale on ho někdo zaplatit musí kdo ?????

| 92
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 07:54

A to pití za poslední rok podražilo o 20 Kč? :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

| 85
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 07:58

Pro upřesnění - v mense je zdarma voda a čaj. Ostatní pití se platí. (A to je v civilizovaném světě běžné i v těch restauracích.)

| 102
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 08:55

Do restaurací hodím poměrně často i ve světě. Prosím můžeš mi dát tip, kde dostanu čaj nebo vodu zdarma. I když mi přinesou džbán s vodou z kohoutku s citrónem musím ho zaplatit. Za poslední rok se zdražilo vše i DPH, ale asi nechodíš do krámu a platí za tebe vše maminka. Já si musím na vše vydělat.

| 98
AV
AV - 10 dubna, 2013 - 09:05

Dovolím si reagovat. Uvedu dva odlišné případy restaurací. První byla v Třeboni, kde bylo přímo v jídelním jístku napsáno, že 0,5 litru vody má člověk k dispozici zdarma, pokud si o ní požádá. Ne všichni hosté tuto nabídku využili, ale pokud nechceš sladké pití nebo něco alkoholického, je to ideální volba. Druhý podnik jsem navštívil ve Stockholmu. Tam to bylo ještě o level výš. Slečna servírka nás během objednávky upozornila na to, že nealko se u nic neobjednává. Vše si "uděláš sám" uvnitř podniku u speciálního baru. V nabídce byla obyčejná voda, do které si člověk mohl třeba dát citron nebo pomeranč. To samé se pak děje po jídle, kdy si člověk může jít dát kávu/čaj a sušenky. Do ceny jídla se to nijak nepromítlo. Švédsko je extrémní případ země, která je v tomhle hodně daleko, ale věřím, že po Třeboni se tyto věci začnou učit i podniky u nás. A pokud by to nemělo být zadarmo, tak návrh některých podniků je z mé zkušenosti takový, že by to mělo stát třeba max. 5 Kč (prostě nějakou minimální částku) - byly by v tom pouze náklady na umytí sklenice.

| 111
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 01 července, 2014 - 21:55

no jo...ale žvanec v takové restauraci přijde na 140-200 SEK..to už mám za sebou :-)

| 54
Caen
Caen - 07 dubna, 2013 - 13:17

Tak zaprve 100% marze je zcela normalni. A z druhe si czu neco kolem 50ti % z dotaci na jidlo strka do kapsy. Neboli cena eurestu je adekvatni.

| 93
AV
AV - 07 dubna, 2013 - 13:40

100% marže je zcela adekvátní v restauracích. To souhlasím. Jak ale sám pan Stříbrný uvedl, my jako studenti bychom měli platit pouze cenu surovin, tudíž na nás s žádnou marží jít nemůže, respektive neměl by.

| 101
Caen
Caen - 07 dubna, 2013 - 16:27

A ke druhému se ani nevyjádříme. Hlavně že za názor tam lidi házej jak je to negativní. Státní dotace na jídlo pro studenty je větší než 11 nebo 12 korun co se v článku píše tak mi řekněte kam tu dotaci čzu zašantročilo ... hm ?

| 83
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 22 dubna, 2013 - 18:10

No, pokud chceme, aby se někdo vyjádřil, a hlavně aby hodnotil pozitivně část příspěvku, neměli bychom mu to komplikovat mícháním dvou věcí, z nichž s jednou může souhlasit a s druhou nikoli. Rozdělením takového příspěvku na dva samostatné by bylo hned jasné, k čemu se hodnocení vztahovalo. Takže nekritizovat diskutující, ale myslet, když už píšu.

| 89
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 13:19

zdravim, nejsem studentem CZU, nicmene v praci nam take vari Eurest. Tyto propocty jsou velmi zajimave protoze u nas by takove testoviny s kurecim staly 75,- tedy jeste vyssi nez vase nedotovana cena. Vari take jak pejsek s kocickou a to je hlavni duvod i nasi obecne nespokojenosti s Eurestem. Cena samozrejmne je dulezita, na druhou stranu jako zamestnanec muzu byt rada ze mam dotovane stravenky. Doufam ze valku u vas vyhrajete, u nas v uspech nedoufam, kdovi jak ma zamestnavatel smlouvu domluvenou...

| 99
Rebe(l)ka
Rebe(l)ka - 07 dubna, 2013 - 13:27

Zajímavý článek. Ještě navrhuji autorům navštívit jiné stravovací zařízení pod patronátem Eurestu (například nějaká velká firma nebo státní úřad) a zjistit, jaká cenová relace a vizuální skladba jídel je tam nabízena. Mohlo by to být třeba i zajímavé doplňující zjištění. Třeba tam to zvládají lépe (myšleno chutněji a lákavěji) a levněji. Pak by zbývala pouze otázka, proč to nejde i u nás. A navíc, raději bych viděla za pultem vydávat obědy studenty (až už někdo brigádně nebo v rámci povinné školní praxe z hotelovek a učňáků). Domnívám se, že náklady na tuto pracovní sílu budou nižší než náklady na pracovníka v pracovním poměru sjednaného přes Eurest.

| 84
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 13 září, 2013 - 17:09

zaměstnanci eurestu ale pracují za minimální mzdy.

| 68
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 13:38

Co já vím, tak pro management restaurace, obecně platí pravidlo ''2,dph''. Když se cení jídlo do lístku, sečte se cena surovin na jednu porci a vynásobí se dvěma plus dph. Nevím jak to funguje v menze, ale něco na tom jídle vydělat musej ne?

| 87
Anonymní zem
Anonymní zem - 07 dubna, 2013 - 14:39

To by tak mohlo být, kdyby student neměl dáno, že platí jen cenu surovin. V menze by měli vydělávat na poplatku od školy a ne na přemrštěné ceně jídla.

| 92
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 14:06

Do menzy jsem chodil denně a rád, ale tenhle akademický rok jsem tam ještě nebyl... :D

| 85
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 14:16

Pěkný článek na aktuální téma! Navrhuji navštívit menzy jiných univerzit, porovnat jejich jídla a ceny. Nemám přehled o tom, jak to chodí jinde a velmi by mě to zajímalo.

| 91
Technický Honza
Technický Honza - 07 dubna, 2013 - 15:29

Od té doby, co se v naší menze nedá jíst, jsem se začal stravovat cestou do/ze školy v Technické menze (ČVUT/VŠCHT). Protože si rád za dobré jídlo připlatím, dávám si minutky, které vyjdou na cca 50-60 korun (z ceny pro veřejnost je mi odečítáno cca 21 korun příspěvku) a za tu cenu se mi dostane 150-200 gramový flák masa zapečený se sýrem/broskví/slaninou a pořádnou porce hranolků/amerik/nebo onehdá dokonce brambor vařených ve slupce a plněných sýrem a smetanou.

| 94
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 14:41

Tady se řešila hlavně cena jídla, ale stačí do menzy vejít a je vidět, že se šetři nejenom na jídle. Za výdejním pultem pobíhají tři až čtyři upracovaní zaměstnanci, kteří nestíhají nandávat jídlo studentům, kteří si tam zaběhli o 15 minutové přestávce. Když to jídlo už teda dostaneme, tak si počkáme další dlouhé minuty ve frontě na pokladnu, protože jsou v provozu pouze dvě ze čtyř. A když už se posadím a pokusím se najíst tím, za co jsem zaplatil. Chci odložit tác na pás. Je v provozu pouze jeden a na kterém se ve špičce tvoří dvojitá vrstva táců a použitých talířů, což způsobuje další zpomalení odklízení špinavého nádobí...

| 100
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 17:20

V zaměstnanecké sekci to (bohužel) není o moc lepší. Třeba zbytky jídla naschlé na "umytých" příborech jsou na denním pořádku :( Na pět výdejních míst jsou 2, maximálně 3 zaměstnanci, takže se běžně stává, že člověk "vytvoří frontu", ve které je sám a čeká a čeká...

| 89
J.M.
J.M. - 07 dubna, 2013 - 15:58

Me spis pripada pravdepodobnejsi, ze Eurest bude pres nepruhlednou vlastnickou strukturu vlastnit sve dodavatele, a diky nadsazenym cenam za suroviny/polotovary umele zvysuje cenu techto surovin/polotovaru. Faktury by takto mel v poradku a nemusel si nechat vydavat dvoje. Navic je logicke, ze suroviny budou nakupovat v co nejopracovanejsim a nejpripravenejsim stavu, aby je uz jenom za co nejnizsi cenu a s co nejmene zamestnanci ohrali/upravili a rovnou mohli podavat. Proto tento system vyberoveho rizeni s hlavnim kriteriem nejnizsi ceny za uvareni jidla a neomezenou cenou za suroviny neni udrzitelny a mel by byt zrusen. V kuchyni skolni menzy se totiz diky tomu uz nevari, ale jen ohriva.

| 93
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 19:34

Nikoliv, nemůže, pokud ano, dopouští se protiprávního jednání. Je povinností nakupovat za cenu obvyklou. "Obvyklou cenou se podle zákona č. 151/1997 Sb. ve znění zákona č. 121/2000 Sb. rozumí cena, která by byla dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění."

| 82
Jan Strachota
Jan Strachota - 07 dubna, 2013 - 16:13

Týden nazpátek jsem říkal, že by se to mělo začít nějak řešit, že se tu rejžuje na studentech. Klidně ať ceny nechají jaké jsou a zvýší kvalitu jídla. Ty blafy jsou strašný. Tak se to už řeší! Dobrá práce!

| 85
matěj
matěj - 07 dubna, 2013 - 16:36

taky si myslím, že kalkulace i po auditu mohou být v pořádku. Pokud Eurest kupuje suroviny od sesterských společností, může si cenu surovin nastavit jak vysokou chce. Na(ne)štěstí jsem ztratil ISIC, tak do menzy už nemůžu... Nemohla by univerzita provést v cenách nezávislý audit?

| 74
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 18:55

To, že údajně platíme jen cenu surovin je lež sama o sobě, kterou se ani nesnaží zakrýt. Protože jak sám řekl ten pan Stříbrný, brambory kupují už oloupané, maso nakrájené apod. - a loupání a krájení je PRÁCE, ne surovina!!! Ale úplně mě dostalo vysvětlení PROČ se kupují takovéto (logicky dražší) suroviny: "Tímto šetříme životní prostředí (odpady, energie, detergenty, apod.)." Tak zaprvé, ŽP tím nešetří, protože stejně někdo ty brambory oloupat musí a odpad vznikne tak jako tak, stejně tak pak bude potřebovat detergenty (jar, mýdlo), aby očistil nástroje, zaměstnanci si umyli ruce apod. A zadruhé - uvědomil si někdy, že tato menza je v objektu České ZEMĚDĚLSKÉ univerzity, kde se určitě nějakej kompost je, aby jím hnojili v pokusnejch sklenících. Takže ať na mě nehodí s tím, že platím suroviny, když platím suroviny + jejich lenost. A hlavně to, že spousta těch jídel je sotva teplá a bez chuti, to neomlouvá nic... Bylo by také upozorňovat na alergeny - tuhle jsem si dala jídlo, u kterého nebyl žádný přídavek "Ostré, pálivé" apod. a měla jsem co dělat... Ale když za to zaplatíte přes 60 Kč, sníte to, i když riskujete alergickou reakci...

| 106
Nezemědělec
Nezemědělec - 07 dubna, 2013 - 19:19

Tak to asi záleží na určité provozovně Eurestu. V jedné firemní jídelně eurestu rozhodně špatně nevaří. Cena je určitě rozdílná jen proto, že je dotovaná zaměstnavatelem. Nevím kolik přesně je dotace, ale za hlavní jídlo je cena 20 - 30 Kč a za polévku 8 Kč.

| 82
Anonymní zem
Anonymní zem - 07 dubna, 2013 - 19:28

Bc. Jana Formánková, Ing. Jana Rácová a Ing. Kateřina Pazderů, Ph.D. by měli podat demisi

| 77
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 19:47

nevim co by jste pořád chtěli asi , žrát koňský vejce a kaviár a nejlépe zadarmo . Připadá mi , že jste někym placený aby jste si pořád jen stěžovali.

| 99
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 19:56

Jde hlavně o cenu jídla, ne o kvalitu. Tak nemel.

| 116
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 11:54

inu kaviár by neuškodil, ale všichni předchozí provozovatelé neměli problém mít cenu kolem 20 korun za jídlo, přes 30 se platilo jen za speciality. nedostávali jsme 3 mikrokopečky rýže, ale nějakou rozumnou porci a k tomu všemu se to dalo jíst. pravda, byly stížnosti na kvalitu, proto bylo nové výběrové řízení, ale proti eurestu to byla tříhvězdičková restaurace

| 109
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 července, 2013 - 21:09

...a na DORU GASTRO jste také nadávali!

| 79
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 20:14

Hlavně tady docházelo teď rok k okrádání školy. Ta smlouva takhle neni napsaná náhodou a měla by se jí zabývat protikorupční policie. A vyjednával bych s nima jinak. Nejdřív bych vypověděl smlouvu a pak se dá jednat.

| 104
Caen
Caen - 07 dubna, 2013 - 21:17

Hahahaha, tohle je směšné :-D a pak já slyšel od provozovatele eurestu, že si čzu nechává část příspěvků, které by měl čerpat eurest abychom měli levnější jídlo....

| 85
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 21:53

Cena jídla by asi měla být vždy stejná, když jde o náklady na suroviny a ne o výši příspěvku. Nemyslíš?

| 88
Caen
Caen - 07 dubna, 2013 - 22:05

to asi sotva. Když by měli větší příspěvek tak by teď jídlo bylo levnější pro nás a oni by pořád měli stejný výdělek, což je to co oni chtějí. => cena neí stejná

| 86
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 21:51

Ta smlouva byla takhle ušitá Eurestu na tělo schválně... Co taky čekat od rektora, který koná protizákonně a nezveřejní svůj plat (viz. http://www.ceskapozice.cz/domov/pravo-bezpecnost/mlceni-univerzit-vzpoura-proti-pravnimu-statu).

| 77
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 10:07

Ano, smlouva byla ušitá Eurestu na tělo, jelikož v té době všichni křičeli, že chtějí zpátky Eurest :-) Takže se ani moc nedivím. Z ČZU jsem již pár let pryč, ale tohle je takový evergreen, který se vždy jednou za pár let vrací. Akorát si nejsem vědom, že by někdy byl nový provozovatel lepší než ten starý (respektive ze začátku se všichni snaží, ale pak :-)).

| 100
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 21:55

Jediné co mi na článku trošku vadí je záměna slov profit a marže ... zajímavé že si toho nikdo z PEFky nevšiml ;) Jinak držím palce ať to dotáhnete do konce!

| 83
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 23:40

Slovo marže by v tomto případě bylo dost zavádějící, když si jí tam vůbec účtovat nemají.

| 83
SV
SV - 07 dubna, 2013 - 22:55

Já vzpomínám na dobu před jedním rokem, kdy jsem do menzy chodil celkem pravidelně. Byli tam obrovské fronty, ale člověk to stejně vystál, protože jídlo bylo celkem dobré a navíc cenově přijatelné.. Zato letos?.. Jídlo drahý (jíst se ještě celkem dá) a fronty najednou nikde.. Lidé, kteří léta pravidelně chodili do menzy jdou raději na farmu, kde se na objedové menu najedí skoro za stejné peníze a dostanou velkou porcy a dá se to jíst (sice si počkáte, ale...). Je vcelku zajímavé, že na Farmě není dotované jídlo a navíc se tam paltí obsluha a práce a jídlo je cca o 10 - 15 korun dražší... Takže by se nad sebou měl pan Stříbrný a také celý Eurest zamyslet a něco stím dělat, protože ted si sice mastí kapsu, ale aby si nemuseli brzy hlídat p *del na Borech....

| 134
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 07 dubna, 2013 - 23:48

To já spíš vzpomínám na dobu před 3 lety.. tedy původní Eurest před tím, než to v novém výběrovém řízení dostala Dora Gastro.. To se tam člověk najedl a pár korun a krom toho tam byl i skvělý personál, který se na vás usmál a v životě vám nenadali malou porci. Dokonce si pamatuji na večeře, kdy mi jeden chlapík u výdeje dal dvojitou porci masa. Všechny změny co přišly potom byly k hořšímu.. i když musím uznat, že ta rekonstrukce budovy je super.. jenže v menze by se měl člověk v první řadě najíst.

| 116
JM
JM - 08 dubna, 2013 - 10:20

Přesně tak, než nastoupila Dora, tak jsem stále slýchával, jak je naše menza nejlepší v Praze... Když jsem na školu nastupoval, nejdražší výběrovka stála 38 kč... normální jídla kolem 22kč...

| 109
Míša Škeříková
Míša Škeříková - 08 dubna, 2013 - 10:20

Já bych ještě skousla ty ceny, kdyby byly za adekvátní porci jídla. Ale když musím kuchařce talíř se svíčkovou 2x vrátit, abych měla dostatek omáčky ke 3 knedlíkům , nebo když místo deklarovaných 350 g těstovin dostanu na talíř 250 gramů (ano, nechala jsem si jídlo převážit, ta porce byla fakt maličká) a personál se vytáčí, že toho opravdu víc dát nemohou, protože omáčka kape z talířů na tácy, nebo protože by dostala (paní kuchařka) od vedoucího vynadáno... tak to mě velmi irituje.

| 94
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 11:16

Nechci obhajovat nikoho, ale kde máte jistotu, že v kalkulaci kterou zde uvádíte ( kuřecí nudličky ) je kuřecí stehenní řízek a ne kuřecí prsní řízek, který je o cca 60% dražší. Když počítáte do kalkulace 100g masa a ze smlouvy je patrné, že norma masa je 120g. DPH není 15%, ale je 21%. Propočet je trochu divoký. Kdyby navíc kupovali krájené nudličky kuřecího prsního řízku, mohla by se cena (suroviny), kterou jim dodavatel dodává dostat na cenu ve které je již zahrnuta cena za nakrájení. Napadáte zde ceny surovin, ale kde je cena suroviny např. ( vepřová kýta, vepřové plátky, vepřové nudličky nebo živá váha prasete?) Cena bude vždy jiná dle přípravy. Přitom jde stále o surovinu........

| 102
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 12:58

Uprimne, podle toho, co jsem tam uz snedl, bych pocital skoro s jistotou, ze je tam ten stehenni rizek, oni tam totiz vzdycky nacpou to levnejsi. Bohuzel. A tech nudlicek je v takovych jidlech tak cca pet...

| 81
kokoška
kokoška - 08 dubna, 2013 - 21:23

Nevíte jak zrušim na ISIC tu peněženku? Už tam nechci chodit, a chci zpět peníze těch 350 nebo kolik too je

| 77
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 21:35

Pokud Vás zajímají "nejvtipnější", která menza prodává navštivte FB stránku https://www.facebook.com/menzaczu?ref=ts&fref=ts

| 97
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 08 dubna, 2013 - 21:48

Tak tam kurva nechoďte a nepodporujte je v tom!!!

| 80
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 07:50

Problém je v tom, že přinejmenším zaměstnanci by tím přišli o dotaci. Kdyby dostávali stravenky a mohli si vybrat, kam půjdou, bylo by to jiné.

| 75
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 09 dubna, 2013 - 11:10

Byl jediný člověk, který dojedl jídlo v menze.. Jmenoval se Chuck Norris....

| 87
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 09 dubna, 2013 - 13:18

A za koho to bylo uzavřeno ta smlouva? Balík či Hron?

| 97
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 09:29

No změna na Dora Gastro přišla na konci funkčního období Hrona, čili to byla taková velká domů na konec jeho rektorování. Po té vlně protestu vypověděl už nový rektor Balík smlouvu s Dorou a vrátil se Eurest, protože to chtěli všichni pokud vím. A to si asi Eurest již mohl klást podmínky

| 102
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 17:09

NJN ČZU je taková dojná kravka pro leckteré kdyby kravka, spíše KRÁVA

| 73
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 21:31

I pro tebe co.

| 97
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 09 dubna, 2013 - 14:04

Ještě jeden "vtip" k situaci a Eurestu, bohužel to jako vtip jen vypadá. Eurest má zveřejňovat kalkulace surovin na Internetu. Nevím teď přesně, zda je to dohoda nebo nařízení. No a Eurest je prý dokonce "zveřejňuje". Někde na Internetu. Akorát že neřekne kde. Prý nemusí... :-))) Takže si z nás strávníků ještě navíc viditelně dělá legraci. Stravovací komise to prý ví a prý s tím nemůže nic dělat. Můžeme se jen domýšlet, kdo jde komu "na ruku". Ale takováhle komise je taky jen pro srandu králíkům.

| 100
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 10:02

Kakulace jsou zveřejněny na zaměstnaneckém intranetu...

| 70
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 18:03

Hm, tak to je síla. Brambory vařené, 14 Kč. To je SUROVINA? Vařené? Špekové knedlíky. Hotové. 35,50 Kč. Surovina jak noha. Atd., atd.

| 101
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 dubna, 2013 - 10:51

Když si domů koupíte knedlík k omáčce, tak je to taky surovina :)

| 84
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 10:14

už musím reagovat, v menze se stravuji zhruba 2x týdně a nemohu říci, že bych si nevybrala. Tady jsou převážně samé negativní reakce, ale proč si tedy nemám kolikrát ani kam sednout, to asi protože se to nedá žrát a menza je kolem 13hod.plná, to opravdu svědčí o kvalitě stravování, no a fronty opravdu jsou zcela vyjímečně a to jen protože otevřeli třetí výdejnu, pokud si pamatuji tak byl pro studenty výdej jen jeden teď jsou dva, no a pro nápoj zdarma si zaletím do Stockholmu, to je fakt, protože tady opravdu v restauracích účtují i tu debilní vodu z kohoutku v menze máte čaj a   isoline zdarma. Každý si jen stěžujete a proč si tedy práci v menze nezkusíte? vždyť pořád hledají brigádníky, alespoň moje známá tam dělala na kase a je studentkou ČZU.

| 109
Anonymní zemědělkyně
Anonymní zemědělkyně - 10 dubna, 2013 - 16:20

Nazdárek. Taky chci reagovat. Komentář přede mnou má pravdu. Kolem dvanácté až jedné je v menze natřískáno. Voda, čaj a isoline je zdarma, takže nevidím problém s pitím. Nechutná vám jídlo? Jděte na bagetu (ta určitě není vůbec předražená a je zaručeně každý den čerstvá). To že je tam fronta? No to je divný když si pak u kasy někdo vzpomene že nemá nachystanou kartu. Já chápu, že tam občas jídlo není dobré, ale já zapomněla že se vám doma pokaždé vše povede. A cena? Co asi ta menza má dělat, když má určité směrnice a těmi se musí řídit? Těžko když má nařízené, že si musí kupovat již oloupané a nakrájené brambory, těžko si může dovolit koupit pytel čerstvě nakopanejch. To by ty fronty byly ale větší, protože by každej zamněstnanec menzy musel jít a ty brambory loupat. Ono některé menzy jiných škol jsou daleko horší! Furt dokola si na něco stěžujete, tak si vozte jídlo z domova, nebo si jeďte někam do centra na jídlo a dejte pokoj... Já si taky nestěžuju, že kopy automaty jsou drahý, nebo že za vyprání prádla na koleji si musím zaplatit 11,-. Hauk!

| 96
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 17:51

Jenom když to člověk vezme 5 let zátky tak je to rok od roku horší a dražší. To je to o čem se tu debatuje, kdo to nezažil tak nepochopí. Ačkoliv jsou ty připomínky pravda

| 83
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 22:07

Jo Jo máš pravdu taky si na to vzpomínám kdy bylo vše levnější rodiče vydělávali 2 tis. a pivo stálo 2,5

| 115
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 12 dubna, 2013 - 10:48

Eurest se na konci své "první éry" nedal jíst. Vzpomínám si na mé poslední jídlo tam - nějaké lívance - plné talíř něčeho bez chuti. Nevím, co na tom bylo dobrého, každý na to "nostalgicky" vzpomíná, ale všichni zapomněli na tu šlichtu. A ceny taky nebyly nic moc, když porovnám od té doby reálné zvýšení cen potravin, zvýšení DPH a to, že měli tehdy od školy víc peněz z dotace: http://jidelnicek.kvalitne.cz/

| 103
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 17:22

Každej tady jenom nadává, ale nemůžu si stěžovat na třetí jídelnu :D U výdeje to sice vázne ale ty dvě pokladní co tam jsou ty mě vždycky pobaví :D Hlavně jsou usměvavé, jde jim to, když udělají chybu, snaží se jí napravit. Není to jak na té staré, kde tam ta jedna furt řvě, urve vám ruku i s isicem! Tuhle mi zase naúčtovala o jedno jídlo navíc a já blbec to zjistil až na netu... Takhle se vydělává :D Jinak na tu bídu si stěžovat nemůžu.. Jsem línej si vařit a baget mám plný zuby ze dnů, kdy prostě jídlo nestíhám. A když mám po pařbě, vývar mě vždy zachrání :D Je to sice kapku drahý, ale zase čekat na Farmě než mě někdo ráčí obsloužit.

| 102
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 22:09

Já jsem se trojkou taky ok. Konečně něco lepšího na ČZU

| 94
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 09:34

Pravda, je tam milá a sympatická obsluha, pán u výdeje vždy poradí a nabídne. Pokladní, jsou milé a když má člověk problém, snaží se mu poradit :) I když čaj po druhé hodině tam už nečekejte!

| 102
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 10 dubna, 2013 - 21:12

Stezovat si umi kazdy a taky tomu kazdy rozumi.Jdete si zkusit pracovat.

| 87
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 01:54

paní Kateřina Pazderů ještě pár let zpátky byla pan Pazdera, takže není čemu se divit...

| 72
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 11 dubna, 2013 - 06:26

Ty jsi ubozak,pani Pazderu je hlavne fajn clovek.je to tady o jidle tak se drz temata.

| 97
Anonymní zemědělkyně
Anonymní zemědělkyně - 13 dubna, 2013 - 22:23

Díky za článek. Někdy se také pozastavuji nad cenou a obvykle spíš využívám Pasta bar, kde se mi ale taky nesčetněkrát stalo, že jsem si nakoupila klidně za stovku :( Co mě ale rozčiluje na menze nejvíc, je nedostatek informací o tom, co jídlo obsahuje! Ocenila bych tyto informace na webu nebo aspoň u papírových jídleních lístků, které visí u nabíjecích turniketů (a to je mimochodem další šílenost, muset si nabít min.100 kč..občas by mi stačilo dobít 20 kč, abych se mohla najíst ale ono ne!) Informace o obsahu jídel by se podle mě měly týkat hlavně alergenů, ale i klidně blbé cibule v salátu, protože tu konkrétně nesmím a kolikrát musím celý salát vrátit, protože to jíst nemůžu...a taky "směs na špagety, masová směs"-jaký maso? jaká směs? Moc by mi to pomohlo ve vybírání a myslim, že nejsem sama!!

| 85
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 17 dubna, 2013 - 23:42

Nechci rypat a nezpochybnuji, ze pomer kvalita a cena nevychazi dobre. Na druhou stranu me napad nekolik otazek, kdyz ctu clanek vyse. - Jake jsou ceny v menzach ostatnich skol? CVUT, UK, VSE, Strahov ... Jsou vazne nizsi? Nebo je to jidlo prokazatelne kvalitnejsi? - Clanek stavi na predpokladu cena jidla by se mela rovnat nakladu na vyrobu jidla. Ale to preci neni pricingovy model, ktery by se pouzival. Opomenu-li fakt, ze na kazde veci je marze, ktera proste kryje jine vydaje a tvori zisk, pak take vetsina cen se odviji od toho, kolik je ochotny zakaznik za zbozi zaplatit. Tim mam na mysli obe strany mince, jak to, ze je irelevantni, jak drahe suroviny na pripravu jidla kupuji a jestli se jim to vrati v cene za porci (podnikaji, tak si to maji umet spocitat a pripadne zmenit vyjednane dohody o dodavkach surovin), tak to, jestli cena jidla ve skutecnosti odpovida "vyrobni" cene. Pokud si to za ty penize koupim, pak uznavam, ze to ma hodnotu, za kterou chci platit. Mozna je to az hloupe kapitalisticke, ale resenim, jak overit, jestli jsou ceny nastaveny spravne, je jednoduse vypsat transparentni vyberove rizeni. Pitvat se v tom, za kolik to kdo uvari (cena surovin) nevede dle meho nazoru k jakkoli uznatelnemu zaveru, protoze protistrana muze vzdy tvrdit, ze to vlastne jeste zahrnuje to a ono... Ale je to jen muj nazor, o ktery jsem se chtela podelit, a samozrejme se mohu plest...

| 78
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 18 září, 2013 - 17:39

Jen tak pro porovnání, za jaký ceny se vaří na ZČU... http://skm.zcu.cz/jidelnicek-menzy-bory.html

| 74
AV
AV - 18 září, 2013 - 17:42

Ceny hezké, ale na posouzení je potřeba znát dotační politiku ZČU (tedy příspěvek na jednoho studenta).

| 67
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 02 října, 2013 - 13:39

Ahoj, tak už máme říjen 13 a podle mého "průzkumu" mezi kolegy bychom všichni ocenili další informace o současném stavu, další kolo novinářského boje za slušnou nepředraženou stravu (která tu ještě před asi třemi lety normálně fungovala... V menze jsme nezaznamenali rozhodně žádnou změnu k lepšímu v kvalitě a spíš k horšímu v cenách (ale to lze dost těžko posoudit). Bože, kdo schvaluje jídelníček? Dnes knedlíky/špagety, zítra těstoviny/knedlíky (nepočítám předražený sýr s bramb. za 49,-), prostě denně knedlíky a těstoviny. Je podzim, čas brambor, cibule, zelí, tak co takhle francouzské brambory, dobrou bramborovou kaši z brambor a mléka a ne "z pytlíku", brambory promíchané s cibulkou nebo se zelím, pečené brambory, opečené škubánky se sýrem, brambory dušené se zeleninou.... Copak už nikdo neumí lidsky vařit? Ať už se jdou s těmi polotovary vycpat! JSME TO, CO JÍME, tak se pojďte ozvat: navrhuji třeba v pátek 11. 10. bojkotovat v poledne menzu :-)

| 73
Anonymní zemědělec
Anonymní zemědělec - 24 listopadu, 2013 - 16:57

Ahoj, také bych uvítala nově nadojené informace:) Osobně mi ani příliš nevadí kvalita jídla ale spíše velikost porcí, která odpovídá spíše zš než vš. V kontextu s cenou je pak jídlo neskutečně předražené. Pokaždé je vidět, jak se kuchaří strachují, aby náhodou nenandali více. Bylo by zajímavé, kdyby EUREST musel vykazovat čistý zisk, který inkasuje jen na ČZU.

| 63
AV
AV - 24 listopadu, 2013 - 22:15

Na web se v nejbližší době chystáme nadojit nové informace. A stručná a jasná rekapitulace bude již od zítřka k mání v naší papírové verzi.

| 67
Provozovatel gastro provozu
Provozovatel gastro provozu - 01 července, 2014 - 20:55

Nemůžu si odpustit komentář i v této době. Dokud nepustí velké firmy, školy a jiná zařízení (molochy) do svých objektů a svých kuchyní menší podnikatele, nebude to lepší. Dokud budou tyto zařízení vyžadovat pět druhů ISO, budou určovat za kolik se co má prodávat, nebude to lepší. Tyto zařízení vlastně z části zastupují management gastro firmy, řeší jejich náklady, účetnictví...atd. Při tom by stačila firma, která má dobré kuchaře a zajímavou nabídku. Těžké ji vybrat, to ano. Výběrová řízení jsou sestavena přesně pro tento druh gastro firem. Neuvěřitelné. Kolikrát si vymyslí kraviny a ještě chtějí, aby firma navrhla smlouvu na tento slet kravin. Je to jen pro to, aby si zadavatel namastil bokem kapsu. http://www.tatra.cz/underwood/download/files/zadavaci-dokumentace-vr-na-sluzby-stravovani.pdf Nechte mě dělat vaší jídelnu a vy budete spokojení a já budu milionář. Takhle jste nasratí a těch milionů je mnohem víc. Jinak párek s kaší mám rád :-). A cibulu navrch, okurka tam musí být také. Dobrej párek z masa cca120g pár s kaší z brambor 250g hotové kaše, cibulka na sádle cca 30g, okurka 50g = 28,48Kč s dph (pro přesnější představu)..prodej za 63 Kč s dph. Otázka je jestli se chci levně nažrat nebo dobře najíst. :-) Ale jelikož dobrej párek stojí téměř jako hovězí maso, dal bych přednost svíčkové na smetaně. :-)...prodej za 85 Kč s dph. I s dobrým systémem objednávek jídel jsou zde položky, které se neprodají - likvidace. Něco se zpracovat dá, ale většina surovin ne. Kvalitní kuchař také něco stojí. V hospodě se dá najíst levněji, ale mrkněte do statistik, kolik se jich během roku zavře. Čím to bude? Pokud někdo chodí pořád do jedné hospody x let nemusí to znamenat, že ji provozuje stále stejná osoba. Tak jsem se vykecal. Dobrou chuť. :-) A ať vám lépe vaří.

| 56
Nezemědělec
Nezemědělec - 21 prosince, 2014 - 23:35

Snažte se Eurestu zbavit za každou cenu. Znám firmu v Praze 10, kde jako dodavatele stravování vyměnili Sodexho za Eurest a ten rozdíl byl obrovský - lidi, co předtím nadávali na jídlo od Sodexha, za Eurestu přestali v práci jíst, protože kvalita šla rapidně dolů a navíc si Eurest zkrátil provozní dobu. Eurest sází na to nejhorší v české gastronomii: nízká cena, nekvalitní suroviny, otrávený a nekompetentní personál. Vtipné je, že Eurest se přesto v té firmě drží několik let: kdykoli se tam hrozilo změnou dodavatele, Eurest nasadil akci "dezert zdarma" a jelo se dál!

| 32

Naši partneři

Došlo k neočekávané chybě! Načíst znovu 🗙